Strategi

Lär dig hantera din nervositet!

Anna Bellman, Föreläsare, moderator och talartränare 2018-03-07

Det sägs att de flesta människor hellre skulle dö än att tala inför en grupp. Tveksamt om det stämmer ifall man verkligen skulle ställa de två alternativen mot varandra. Det jag däremot vet stämmer är att alltför många känner sig riktigt obehagliga till mods när de ska tala inför andra – oavsett om det gäller ett möte på jobbet, en väns bröllop eller en stor scen.

En nyligen utförd undersökning som tidningen Chef gjort visar att 7 av 10 chefer känner sig obehagliga till mods när de ska tala inför andra. De mår fysiskt och psykiskt dåligt och har svårt att hitta sätt för att få obehaget att försvinna. Men det går att få bort sin nervositet.

Det första är att inse att nervositet inte bara är negativt. Att känna ett mått av nervositet kan snarare vara bra och fungera som värdefullt startbränsle. Den hjälper oss att bli alerta och fokusera på det som ligger framför. Det handlar bara om att hantera den på rätt sätt.

Nervositet går att tänka bort! Om du hela tiden tänker på hur jobbigt det är att tala inför andra, att de kommer att avslöja dig som en bluff, att du kommer att göra bort dig och kanske tappa bort vad du hade tänkt att säga… Ja, då är sannolikheten stor att dina tankar blir självuppfyllande profetior. Om du däremot tänker på hur roligt det är att hålla just den här presentationen just nu för just den publik som du har framför dig  ja, då är sannolikheten väldigt mycket större att du faktiskt kommer att tycka det.

Jag var moderator på en konferens då jag satt vid samma lunchbord som en av eftermiddagens talare. Hon berättade då att trots att hon ofta håller presentationer så var hon alltid så oerhört nervös. Hon ville helst inte prata alls. Jag frågade då vad hon brukade tänka inför sina presentationer och precis som jag anade så tänkte hon bara negativa tankar. Jag bad henne då att testa en ny grej, att enbart tänka: ”Jag tycker det här är roligt”. Och att när hon fick negativa tankar, vilket hon med största säkerhet skulle få, så skulle hon ta bort dem och istället fokusera på ”Jag tycker det här är roligt”. Hon gick upp på scen och gjorde en fantastisk presentation, full av energi, utstrålning och övertygelse. Efteråt kom hon fram och tackade mig: ”Jag gjorde precis som du sa, och vilken skillnad det var! Det var ju riktigt kul den här gången!”.

Så hanterar du din nervositet:

  • Tänk positivt
    Tänk på ett tidigare tillfälle då det gått riktigt bra, få in den positiva känslan i kroppen och acceptera bara tankar på hur roligt du tycker att det här är. Du kan intala dig att du tycker att det är roligt.
  • Andas lugnt
    Andas in genom näsan i tre sekunder och andas ut genom munnen i sex sekunder. Upprepa några gånger. Genom att andas långsamt får du ner pulsen. När du får ner andningen i magen istället för bröstkorgen får du ett större lugn i hela kroppen.
  • Bli medveten om dina katastroffantasier
    Vad kan egentligen hända, om du tänker efter? Sätt ord på dina fantasier, gärna i detalj. Då kommer du efterhand att inse att det mesta du tänker på inte kommer att hända.
  • Använd anteckningar/manus
    Många tror att man måste kunna tala utan anteckningar eller manus. Ta bort sådana förväntningar på dig själv och börja istället jobba med ett manus som passar dig. Det är inte alls säkert att du behöver använda dem, men att ha med stödmanus eller stolpar upp på scen är vanligt och ger dig ett lugn.
  • Förberedelser är A och O
    När brukar du börja förbereda dig? Skjuter du upp förberedelserna till sista dagen?
    Om du vill minska din nervositet behöver du också vara snäll och stödjande mot dig själv. Börja därför planeringen av en presentation så tidigt du kan. Att vara väl förberedd och veta att du kan det du ska prata om ökar ditt självförtroende och minskar din nervositet.
  • ÖVA!
    Glöm inte bort att öva på din presentation. Många lever i tron att det blir bäst när de kör något första gången skarpt. Hur de nu kan veta det. Genom att öva högt för dig själv, eller inför någon annan, så ger du dig själv gåvan att känna hur det känns att framföra ditt budskap. När du sedan ska leverera presentationen skarpt så har du ju redan kört den, du vet hur du låter och vad du ska betona – och det ger dig en betydligt större trygghet, självsäkerhet och övertygelse. Du har gjort allt du kan för att minimera din nervositet.

 

TILL TOPPEN AV SIDAN