Vikten av passion och glädje

Jennie Köhlman, Head of Operations 2016-05-02

I går var jag på sonens ishockeyavslutning. Det  var en ganska speciell tillställning med en liten grupp spelare och deras familjer. Stämningen var glad och avspänd, men när spelarnas film med individuella små tacktal till lagets tränare spelades upp var inte ett öga torrt.

Säsongen hade börjat med ett antal krismöten. De bästa spelarna hade valt att lämna lag T05 och gå över till en konkurrerande klubb. Kvar fanns ungefär halva laget och det saknade dessutom tränare. Det var mycket ovisst om klubben skulle kunna fortsätta erbjuda ishockey för T05.

Till slut klev en av klubbens eldsjälar in och tog på sig rollen som huvudtränare, samtidigt som hen även fortsatte att träna ett annat klubblag, med allt vad det innebar av dubbla träningspass och matcher. Det var dock ett ganska nedslaget gäng som den nya tränaren mötte det första träningspasset. Här gällde det att starta om och få upp motivationen hos de spelare som var kvar.

Inom idrotten är det ganska självklart för ledarna hur glädje och passion påverkar resultatet. Speciellt inom elitidrotten krävs en stark hängivenhet och kärlek till sin sport för att vilja utsätta sig för den mängd av hård träning som är nödvändig för att nå framgång. I arbetslivet är det inte alltid lika självklart med denna koppling. Men vikten av passion och rätt attityd hos medarbetarna ska inte underskattas. Om ett företag eller en organisation ska växa och nå framgång räcker det inte bara med att medarbetarna har rätt kunskap och erfarenheter. Detta faktum har konstaterats i många undersökningar och studier.

Ett sätt att utveckla organisationen utifrån båda perspektiven, passion och potential, är att använda sig av en ”engagemangsmatris”. Patrick Leddin, professor vid Vanderbilt University, delade med sig av verktyget ”Talent Engagement Matrix” i ett inlägg på LinkedIn nyligen. Det är en enkel fyrfältare där den ena axeln avser "potential" med fokus på kompetens och lämplighet för en viss roll eller uppgift. Den andra axeln "passion" tar upp den energi och entusiasm en medarbetare besitter i en viss roll eller organisation.

Leddin ger även förslag på hur medarbetarna kan få stöd och hjälp i sin fortsatta utveckling beroende på var i matrisen de befinner sig. Därmed kan organisationen bättre ta tillvara den kombination av passion och potential som finns hos medarbetarna och hitta nya vägar för medarbetarna att lyckas.

Så hur gick det då för T05? Allteftersom säsongen framskred lyckades den nya tränaren svetsa samman teamet och få spelarna att känna självförtroende igen. Närvaron ökade på träningarna och glädjen och sammanhållningen gick inte att ta miste på.

Serien gick bättre än förväntat, även om vinsterna blev få. Men det hade ingen betydelse. Tränaren lyckades få spelarna att känna sig som vinnare fast de hade förlorat. Hen lyckades motivera dem till att aldrig ge upp. Exempelvis vann de ofta den sista perioden, eller hämtade upp ett underläge och spelade oavgjort. Genom att ta vara på spelarnas passion för hockeyn, bygga laganda, ha roligt och sätta mål som inte var kopplade till resultat fick hen laget att utvecklas på ett fantastiskt sätt. Nu väntar sommarfysträning och spelarna är mer taggade än någonsin. 

Jennie Köhlman, Head of Operations

Kommentera

TILL TOPPEN AV SIDAN