Vi måste vila från vårt eget brus

Sofia Wetterborg, Project Manager Seminars 2018-04-11

Vi har skapat en värld full av ljud, ljus, brus och intryck av alla möjliga slag. Hela dagarna matas vi och våra hjärnor med alla dessa intryck, vissa medvetet men väldigt mycket omedvetet som vi bara tar in för att det händer runt omkring oss. Hur ska man då hitta lugnet och vila hjärnan från brus?

Vi har ju så svårt att slita oss ifrån vissa saker, bland annat när det plingar till i vår smartphone eller dator. Vi växlar hela tiden mellan olika uppgifter, multitaskar och tycker oss var effektiva. Men vi vet ju att vi inte är effektiva när vi växlar mellan uppgifter, att det tar cirka 20 minuter att hitta fokus igen… Varför upplever många (även jag själv, i allra högsta grad) att det är svårt att stänga av vissa kanaler för att fokusera på en specifik uppgift bättre?

De senaste dagarna har jag vid flera tillfällen uppmärksammat olika typer av aktiviteter som innebär vila från vårt eget brus. En av aktiviteterna går ut på att göra ingenting, en tyst aktivitet. Det handlar om så kallade tysta aw:s, dit man går och bara sitter tyst under en timme eller två. Det sker utan interaktion med de andra personerna som närvarar, utan några digitala gadgets som underhåller oss och utan att prestera någonting på något sätt – förutom att göra ingenting och vara tyst.

Yoga eller meditation är ju en annan form av detta, inte helt tyst kanske och du anstränger kroppen, men samtidigt en aktivitet helt bortkopplat från livet runt omkring och med liten interaktion med de andra deltagarna. Jag går själv på yoga en gång i veckan och uppskattar särskilt lugnet och att kunna gå in i mig själv för en stund och släppa alla måsten och tankar på saker som måste göras.

En av Svenska Turistföreningens guider i fjällen var under en tv-intervju jag såg, inne på samma tema: det tysta, brusfria livet. Guiden berättade att STF märkt av en markant ökning av bokningar på sina fjällstationer. En av anledningarna till fjällsemester som många av turisterna nämner är lugnet och att man blir bortkopplad vare sig man vill eller inte. En ofrivillig (eller frivillig!?) konsekvens då många av destinationerna har dålig eller ingen mobiltäckning.

Att ägna sig åt tysta aktiviteter är vila och återhämtning för hjärnan; vila från vårt dagliga brus och alla intryck. Det är skönt och lockande tycker jag, som en form av meditation för att rensa huvudet och starta om på nytt. Men att koppla bort bruset för ett tag är inte bara viktigt privat utan även under alla de timmar vi spenderar på jobbet.

Ett liknande tänk, som för det privata, kan vi även se på arbetsplatser när det kommer till vår arbetsmiljö, där den senaste trenden tar oss bort från det helt öppna kontorslandskapet. Istället går vi mot att inreda olika typer av arbetsytor för olika typer av arbete – till exempel helt tysta zoner, telefonzoner, möteszoner och så vidare. Ett spännande tänk och ett upplägg som låter bra i mina öron – att skapa utrymme för brusredusering även på jobbet.

Vad är då mina tips för att bli mer effektiv, kreativ och presentera bättre? Glöm inte bort att vila hjärnan! Se även till att hitta dina sätt att fokusera på endast en uppgift i taget under perioder. Kanske är det på en tyst AW, en promenad i skogen eller bara boka ett mötesrum – helt för dig själv?

Förslag på sätt att vila dig från bruset:

  • Gå en skogspromenad (utan telefon eller något i lurarna!)
  • Meditera, avslappning eller bara andas i några minuter
  • En kväll fri från tv, surfplattor och smartphones – läs en bok, spela ett spel, gör något kreativt som att måla, baka bullar eller bara umgås.
  • En tyst aw, finns det någon som organiserar? Eller kanske anordna en själv?

 

Relaterat

Sofia Wetterborg, Project Manager Seminars

Kommentera

TILL TOPPEN AV SIDAN