Vadå ”Inventera kompetenslagret”?

Jan Orvegård, Affärsområdeschef TM/Comaea 2016-10-17

Har du lika bra koll på verksamhetens kompetenser som ett tillverkande företag har på sitt lager? Finns det någon nytta med att ha det? Hur skulle det påverka era intäkter och kostnader?

Så här låter det oftast:

Vd till säljchefen: Har du senaste prognosen kring hur det ser ut på orderingången Q3?

Säljchefen: Ett ögonblick så ska jag kolla i vårt CRM-system. Yes, här är det! Vi kommer att sälja cirka 200 enheter A och cirka 1000 enheter B. Dessutom har vi fått många förfrågningar kring olika typer av teknisk rådgivning för cirka 750 000 kronor.

Vd till lagerchefen: Det verkar som det blir ett extra bra kvartal tre. Det verkar vara stort tryck på både A- och B-enheterna. Hur ser lagersaldot ut?

Lagerchefen: Jag ser i lagersystemet att vi har alla A-enheter som efterfrågas, men vi behöver beställa in ytterligare 340 stycken B-enheter.
 

Vd till konsultchefen: Prognosen för tredje kvartalet visar ett stort kundbehov av tekniskt konsultstöd. Hur ser din leveranskapacitet ut för uppdragen som bland annat handlar om Java, processimplementeringar och LEAN ?

Konsultchef: Okej… Jag har nog någon som kan Java… Det vet jag. Processimplementering? Hm, jag tror att Pernilla har gjort det förut och att Jonas har nämnt något om LEAN. Jag kan kolla i deras tidrapporter och se vad de har skrivit där. Jag minns att någon annan nämnde något om det i utvecklingssamtalet. Nu tror jag i och för sig att hon har slutat. Så om du ska ha svar nu, så vet jag faktiskt inte riktigt. 

Tillverkande företag har ofta bra verktyg för effektiv lagerhållning och produktionsplanering. Likaså har de flesta (alla?) järnkoll på sin säljstatus samtidigt som de har ett bra säljstöd (ett så kallat CRM-system). Men i kunskapsföretag – där medarbetarna med deras individuella och sammansatta kompetens är kärnan i leveransen – saknas ofta verktyg. På samma sätt som lagerchefen har tillgång till lagersaldot, behöver HR och chefer ha insikt i "kompetenslagret". Saknas den överblicken blir det svårare att uppnå de resultat man har förmåga till. Det här har jag sett förekommer i alla branscher där kompetens är en viktig konkurrensfaktor; bank, konsult, försäkring, medicin/vård, energi, IT-bolag och spelutvecklingsföretag för att nämna några.  Man saknar alltså möjlighet att se om man överhuvudtaget klarar av uppdragen eller ens det löpande arbetet. Något som direkt slår på de ekonomiska nyckeltalen i form av leveransproblem, förlorade intäkter och/eller bristande kvalitet.

I organisationer där matchningen mellan kompetenslagret och kompetensbehovet görs, synliggörs exakt vilka kompetenser som gör att medarbetarna blir framgångsrika i sitt arbete. Det blir tydligt vilka kompetenser som behöver utvecklas och vilka kompetenser som medarbetarna är starka i. Min erfarenhet är att denna tydlighet ger medarbetaren mer motivation att utvecklas och att öka kvaliteten på arbetet.

Framgångsrika organisationer växer genom sina medarbetare. Genom tänka långsiktigt kring kompetensplanering och genom att löpande ”inventera” ert kompetenslager har du också möjlighet att få hela organisationen än mer motiverad – vem vill inte det?

                                          

Relaterat

  • Säkerställ rätt kompetens i rätt projekt eller position och utveckla din verksamhet med hjälp av dessa kompetenser - läs mer om våra tjänster Comaea Kompetensplanering och Comaea Talent Management.
  • Den digitala tjänsten Strategisk HR ger dig tillgång till inspiration, goda exempel och praktiskt stöd för att lyfta HR-arbetet till nästa nivå. 

Jan Orvegård, Affärsområdeschef TM/Comaea

Kommentera

TILL TOPPEN AV SIDAN