Vad behövs för att skapa engagemang?

Roland Persson, Senior Projekt Manager 2018-05-31

Engagemang skapar resultat. Men vad behövs för att skapa engagemang? Jag kan inte påstå att det sker dagligen, men jag träffar en hel del kunder som tycker att ”engagemang” är en viktig del i deras framgång.

Ni har alla läst om det. Eller hört någon berätta om det. Kanske har du till och med varit på frukostseminarium och druckit en riktigt god kopp kaffe medan du lyssnat på någon som pratat om det:

”Företag med engagerade medarbetare tjänar mest pengar!”

Engagerade medarbetare är mer produktiva och lämnar ifrån sig en uppgift som håller högre kvalitet. Sjukfrånvaron sjunker drastiskt och kunderna blir nöjdare. Så är det faktiskt. Engagemang ÄR lönsamt, det behöver vi inte ifrågasätta.

Så vad händer då? Jo, varenda arbetsgivare med någon form av framtidstro bokar en resa till fjällen. De fixar hyrskidor, åker skoter, sover i vindskydd och vurpar i barnbacken och äter renfilé*.

Väl tillbaka i vardagen är alla glada, peppade och positiva till att jobba på. Och på samma sätt som de förfrusna tårna tinar upp och den solbrända näsan återfår sin bleka färg, så återvänder även vardagslunken till jobbet. Saker och ting blir som vanligt.

Det är ju inget konstigt i det och det innebär inte att vi ska skippa fjällresan framöver. För en resa eller liknande grej tillsammans med kollegorna är en bra effekthöjare av det engagemang som finns i grunden. För tänk om det är så att det inte går att skapa ”engagemang”? Tänk om det behöver finnas grundläggande principer för att just ”engagemang” ska kunna finnas. Att det inte finns som ”take away”, du måste ordna ingredienserna själv, inklusive renfilé, för att det ska bli så som du vill ha det? Jag inbillar mig i alla fall det.

Sen kan man så klart förklara och genomföra det på hur många olika sätt som helst, men jag tänkte hålla mig kring begreppen TILLGÅNG, TILLHÖRA och TILLIT. Och de bygger på varandra, åtminstone i mitt resonemang.

Tillgång: Tillgång till information om vad verksamheten ska rikta in sig mot, exempelvis mål, vision, mission, etcetera. En medarbetare som vet i vilken riktning verksamheten ska utvecklas kommer att ha det lättare att förstå hur hen ska kunna vara en del i helheten. Att få tillgång till information skapar insyn, förståelse, intresse och acceptans.

Tillhörighet: Behov av att känna tillhörighet och gemenskap. Nu när medarbetaren vet i vilken riktning förflyttningen ska ske behöver hen en annan typ av bekräftelse. Har de andra fått samma information? Är jag ensam om att ha uppfattat det så här? Att tillhöra ett sammanhang som har ett gemensamt mål ger medarbetaren en ökad trygghet och en styrka som är svår att uppbringa på egen hand. Känslan av ett sammanhang ger energi och kraft i kundmöten, diskussioner med leverantörer och i det interna resonemanget.

Tillit: Vilka kollegor kan jag lita på? Riktningen är klar, kollegorna är inställda på samma sak. Men har de rätt inställning, klarar de av uppgiften? I en situation där en medarbetare ständigt måste kontrollera eller följa upp sina kollegors insats skapar osäkerheten en gruppdelare. De här kollegorna kan jag lita på, de här kan jag inte lite på. Man tillhör olika lag och man vet inte riktigt vad det andra laget har för mål eller uppgift. Kort sagt, om tilliten saknas raseras mycket av förutsättningarna för de två tidigare stegen tillgång och tillhörighet.

I en organisation där en medarbetare litar på sina kollegor finns det oftast även utrymme att utmana sig själv, eftersom skyddsnätet är så starkt. I en sån miljö trivs jag, oavsett om jag håller i skyddsnätet eller faller i det.

Eller så tänker jag fel. Sorry, det var inte meningen att störa. Jag hittar ut själv…

 

*Kan rekommendera suovas istället för renfilé. Med tanke på hur gott det är känns det fullt möjligt, till och med troligt, att engagemanget sitter kvar längre.

 

Relaterat

  • Vill du läsa mer om vad engagemang hos medarbetarna kan bidra med på arbetsplatsen. Läs Nathalie Berthelius (Chief People & Culture Officer på Wise Group) artikel om självledarskap och engagemang.
  • Har du koll på hur du kan utveckla medarbetarnas och organisationens kompetens i linje med verksamhetens mål och strategier? Den 29 augusti genomför vi utbildningen "Kompetensförsörjning i praktiken - säkerställ rätt kompetens för framtiden", en heldag för dig som vill veta mer om strategisk kompetensförsörjning.

Roland Persson, Senior Projekt Manager

Kommentera

TILL TOPPEN AV SIDAN
var pageName = "Vad behövs för att skapa engagemang?"; var termsPage = "/om-edge-hr/gdpr/samtycke/";