Vad är en guldklockas return on investment?

Anna Kempe, Head of Content & Seminars 2017-05-10

Jag har alltid varit en motståndare till guldklockor och andra storstilade jubileumsgåvor eller tillställningar för att fira många anställningsår. Detsamma gäller dyra födelsedagspresenter på arbetsgivarens bekostnad. Jag tycker det blir konstigt när arbetsgivaren ger dyrare gåvor än vad den närmaste familjen gör. Löftet om att vid en viss tidpunkt få välja en exklusiv gåva ur en exklusiv katalog (jo, det förekommer!) kan i värsta fall innebära att medarbetaren stannar hos sin arbetsgivare av helt fel anledningar (jo, det händer!).

Skatteverkets strikta regler om representation och gåvor är förstås delvis ansvariga för detta. När regelverket säger att man bara får fira sällan, men rejält – ja, då blir det sällan och rejält.

Jag är förstås inte emot lång anställningstid och menar på intet sätt att det inte ska uppmärksammas. Jag tycker bara att det ska uppmärksammas på andra sätt, med andra syften. I en spännande artikel som vårt systerbolag Netsurvey nyligen publicerat om Medarbetarupplevelser väcktes idén om stay-samtal, som komplement till exitsamtal.

Tänk om alla medarbetares årsdag i verksamheten skulle uppmärksammas med en stay-undersökning eller ett stay-samtal som kretsar kring två enkla frågor:

  • Vad gör att du väljer att vara kvar i din anställning hos oss?
  • I stunder av tvekan, vad saknar du eller vad söker du efter då?

Jag tror att svaren på dessa frågor skulle vara riktigt intressanta för dig som arbetsgivare. Att de på riktigt skulle hjälpa dig att fortsätta skapa en arbetsplats som engagerar och entusiasmerar era medarbetare.  

Kanske vill du också i en sådan undersökning göra skillnad på vad de som är nyast i verksamheten svarar, jämfört med de som varit anställda riktigt länge. Kanske vill du analysera vad högpresterarna svarar kontra ”alla andra”. Vad svarar ingenjörerna och vad svarar säljarna? Akademikerna och icke-akademikerna? Cheferna? 

Med ett systematiskt arbete har du snart möjlighet att se vad olika interna målgrupper uppskattar och har för behov. Det ger dig möjlighet att utforma erbjudanden och kommunikationsplaner utifrån just den målgruppen. Det ger dig möjlighet att proaktivt och kontinuerligt stärka medarbetarupplevelsen hos er.  

Och inte minst, värdet av att få sin årsdag uppmärksammad med en genuint nyfiken fråga:

” Vi är glada att du valt att vara kvar hos oss ännu ett år. Vad är viktigt för dig för att vilja vara kvar också fortsättningsvis?”

Jag skulle bli väldigt glad för den frågan. Och, den är helt gratis. 

 

Anna Kempe, Head of Content & Seminars

Kommentera

TILL TOPPEN AV SIDAN