Vad är en framgångsrik företagskultur?

Fredrik Färm, HR-konsult på Wise Consulting 2018-05-28

GÄSTBLOGG | Det är maj och ett vädermässigt högtryck med fantastisk försommarvärme som aldrig vill ta slut har parkerat över Sverige. Men idag får solen vänta – Passion HR genomförs för första gången i Göteborg och jag ser fram emot att få lyssna på passionerade talare på temat företagskultur.

Dagens moderator är Julia Bendelin, entreprenör i reklambranschen och strateg på Region Gotland. Hon stal rubrikerna för något år sedan när hon införde sex timmars arbetsdag med bibehållen lön på sin reklambyrå hemma på Gotland. Något som fick enormt genomslag medialt. 

”Jag tycker det är fult att jobba 60 timmar i veckan. Klarar jag inte att driva mitt företag på 40 timmar så är det inte värt det! Jag tror det är förödande för ett företag som bygger sin verksamhet på kreativitet! Det är extremt viktigt med input från livet utanför.”

Vad hände på Julias reklambyrå efter beslutet om kortare arbetsdagar? De skalade bort en rad onödiga möten och satsade på erfarenhetsåterföring istället. Efter tre månader konstaterade Julia att den fakturerade tiden hade ökat med 10 procent jämfört med innan! Modigt. Tillitsfullt. Lönsamt. Med människan som utgångspunkt!

Kandidatupplevelse och Inbound recruitment - det är vad som är ”passionligt” för nästa talare, Kelly Chau, rekryteringskonsult på Wise Professionals. Att blotta sina inre känslor – det är ju faktiskt det jobbsökande handlar om! En person blir kär i ett varumärke eller ett jobb. Hen har sett era annonser, hört om er kultur och skulle väldigt gärna vilja jobba hos er. Då är det förödande om hen möts av tystnad, nonchalans eller ett respektlöst bemötande.

Inbound recruitment = att skapa attraktionskraft och bra upplevelser för kandidater och blivande medarbetare, att de blir intresserade och engagerade!

”Oavsett om man får jobbet eller inte så måste målet vara att få alla kandidater intresserade av att söka jobb på företaget igen, eller i alla fall sprida en positiv bild av företaget. Kandidatupplevelsen gör skillnad för er business!”

Rusta  fick med sina medarbetare när verksamheten flyttade till en annan stad. Rustas HR-chef Alexander Rooth berätta att 35 procent (!) av deras medarbetare i Landsbro och Nässjö valde att flytta med till Norrköping (med familjer och allt) när Rusta flyttade sitt centrallager. Hur lyckades de? Företagsledningen valde att kommunicera beslutet om flytten direkt när det var taget – det vill säga två år innan flytten skulle ske. Modigt och transparent!

Är det skillnad på att leda yngre medarbetare? Den frågan ställer sig Anna Johansson, egen företagare från Lead the future. Hon förklarar att för att attrahera och behålla yngre medarbetare måste vi lyssnar in vad de vill ha och sedan försöka ge dem det. Bra ledarskap, trevlig miljö, härliga arbetskamrater samt utveckling är universella saker, men särskilt viktigt för denna målgrupp! Satsa på teambuilding, utveckling och kom ihåg – yngre medarbetare är som svampar, så satsa på kompetens- och erfarenhetsöverföring från dina mer seniora medarbetare!

Att skapa en framgångsrik företagskultur – hur gör man egentligen? SVT’s HR- och kommunikationsdirektör, Sabina Rasiwala,berättar om vikten av att förstå vilka som är hjältar på företaget. För det formar både företagskultur och arbetsmiljö. Hon ger en inblick i hur SVT jobbar med att utveckla hållbara prestationsmiljöer och hur HR jobbar helintegrerat med organisationsutveckling och internkommunikation.

Efter lunch fanns ingen tid för lunchkoma när Linda Hammarstrand, Director of Passion, med bakgrund på Stena Line och Clarion sammanfattar arbete med företagskultur så här:

”Bra rekrytering. Bra utbildning. Bra ledarskap. Det är bra saker att utgå från när man vill skapa en framgångsrik företagskultur. Det handlar om att skapa upplevelser som får kunder och medarbetare att vilja vara med på din resa!”

Linda tar ner arbetet med företagskultur på en konkretnivå med flera levande exempel jag kommer minnas länge.

För att avsluta dagen berättar digitaliseringsgurun Jonas Hammarberg om framtid och digitalt ledarskap. Och med Jonas ord om Customer och Employee Experience 3.0 och vetskapen om att digitaliseringens nästa fas kommer handla otroligt mycket om mänskligt engagemang vandrar vi hem i försommarvärmen med ny energi och nya reflektioner och idéer.

 

Relaterat

Fredrik Färm, HR-konsult på Wise Consulting

Kommentera

TILL TOPPEN AV SIDAN