Rör på dig för effektivt lärande – sen någon gång

Frida Lennholm, Senior Projekt Manager 2016-06-23

Att det är fördelaktigt att röra på sig vet vi alla. Helst ska det göras med en gång så att det blir av. Eller inte. Det har nämligen visat sig finnas fördelar med att vänta en stund med aktivitet. Åtminstone när det kommer till kunskapsinhämtande.

Vad snackar jag om? Jo, det finns en ny studie som basunerades ut i media nyligen om förbättrad minneskapacitet. Den visade att lärande var effektivast när man fick röra på sig några timmar efter inlärningstillfället.

I studien delades 72 personer in i tre olika grupper. Alla grupper fick lära sig något nytt. Den första gruppen fick träna direkt efter inlärningen, den andra gruppen tränade inte alls och den tredje gruppen fick träna fyra timmar efter inlärningen. Alla deltagare skulle sedan försöka komma ihåg en mängd bilder på en begränsad tid. Gruppen som väntade 4 timmar med att aktivera sig mindes bäst.

Studien behöver visserligen utökas för att kunna ge en tydligare rekommendation om vilken tidpunkt efter inlärningen som är bäst för träning, men studien är ändå intressant.

Kanske borde utbildningar förläggas på förmiddagen i större utsträckning för bäst resultat? Det skulle kanske även ingå exempelvis ett gratis träningspass på ett träningscenter senare under dagen eller på kvällen? Kanske borde alla ta en kvällspromenad, en ”walk and talk”, på konferensresan med kollegorna innan den ofta obligatoriska middagen?

Det här är verkligen glädjande nyheter för oss som gärna rör på oss, sen någon gång. Först tar vi och njuter av en fika, eller hur?!

Läs om studien "Physical Exercise Performed Four Hours after Learning Improves Memory Retention and Increases Hippocampal Pattern Similarity during Retrieval" 

 

Frida Lennholm, Senior Projekt Manager

Kommentera

TILL TOPPEN AV SIDAN