När är du tillräckligt redo för att ta beslutet?

Jan Orvegård, Affärsområdeschef TM/Comaea 2017-06-15

När är du egentligen nog redo för att ta ”steget”? Om du exempelvis skulle starta ett flygbolag – hur skulle du göra då? Vilka kontakter skulle du behöver knyta? Vilka marknadsanalyser måste göras? Hur ser konkurrens­förhållandena ut? Vilka problem finns det inom flygindustrin som de andra inte kan/inte har uppmärksammat? Fundera på det några minuter.

 En som vet vad som krävs är den kända entreprenören Richard Branson. Han drev bland annat Virgin Music, ett då ledande musikföretag, som genererade mycket hög vinst. Under tiden fick dock Branson en idé om att han borde starta ett flygbolag. Branson ringde till People Express, som under denna tid flög mellan London och New York. Men telefonen tutade upptaget och Branson kom inte fram till någon säljare –på hela helgen!

Branson tolkade upplevelsen som att antingen var bolaget mycket dåligt skött – och då skulle det bli lätt att konkurrera ut dem. Eller så klarade de inte av anstormningen av kunder – och då borde det finnas utrymme för en aktör till.

Direkt efter försöken att nå People Express ringde Branson till Boeing med önskan om att få hyra en jumbojet. Efter en del förhandlande fick han tillslut okej på att få hyra planet under ett år och sedan lämna tillbaka det om hans plan inte lyckades. Därefter tog han beslutet; GO!

Detta var hela hans undersökning och faktainsamling! Idag är Virgin Atlantic ett framgångsrikt flygbolag som till och med gör det möjligt för privatpersoner att snart göra rymdresor till månen och tillbaka. Det fanns säkert tusentals personer som visste mer om flygplan, flygbolag och resor än Branson själv vid den aktuella tidpunkten. Men han var van att utsätta sig för risken, tog mod till sig och insåg att mer information inte skulle vara avgörande för beslutet.  

Kan vi lära oss något av detta? Fundera på hur mycket fakta du generellt behöver innan du kan ta ett beslut. Hur mycket tid behöver du frigöra innan du sätter igång? Hur bra struktur och processkartläggning behöver du för att starta?

Alla funderar inte på att starta flygbolag eller ens ett nytt bolag. Många fastnar redan vid mindre beslut och för HR är ett av dem ofta den strategiska kompetensförsörjningen. Något alla vet att man borde göra, men som kanske ofta fastnar i hur mycket information man behöver eller hur processen bör se ut.

Även om alla är införstådda med att strategi för kompetensen är nödvändig för att nå företagets mål, så har det visat sig att stora förberedelser inte leder till att projekt automatiskt blir mer lyckade. Det handlar till större del om kommunikationen internt. Visst vore det skönt om allt i det löpande arbetet är klart innan du sätter igång och om all planering framåt vore satt – men när är egentligen allting ”klart”? När har du och bolagen tillräckligt med information, underlag, pengar och personal för att komma igång? Nej - det är ingen vits med att vänta! Mer pengar, analyser eller fler personer kommer inte att minska risken för att misslyckas med ditt projekt, men ni kommer heller aldrig lyckas om ni inte försöker. Så kom igång och påbörja er resa med strategisk kompetensförsörjning redan idag! 

 

Relaterat

Jan Orvegård, Affärsområdeschef TM/Comaea

Kommentera

TILL TOPPEN AV SIDAN