I jakten på den åtråvärda motivationen glömmer vi lätt att fråga

Anna Kempe, Head of Content & Seminars 2016-05-16

Jag tror att alla ledare, som ger sig lite tid för reflektion, vet att både resultat och viljan att bli kvar hos en arbetsgivare ökar med motivationen. Därför strävar vi efter att samla ett gäng högmotiverade människor runt oss som tar våra affärer till nya höjder! Sådär ja, check! Eller?

Motivation är inte statisk, den går inte att garantera för all framtid. Vi är inte födda med eller utan den. Vi känner stark motivation i vissa lägen, under vissa förutsättningar och vi saknar den i andra. Och när vi saknar den för mycket och för ofta, så försöker vi antingen påverka förutsättningarna eller få våra behov tillgodosedda någon annanstans. Och ibland - inte så ofta hoppas jag - tillåter vi oss att liksom åsnan Ior permanenta vår misär i hopp om att någon annan ska rädda oss. Det senare brukar inte gagna vare sig affär eller företagskultur.

Maktskiftet på arbetsmarknaden har lett till att allt fler inte accepterar ett jobb som ”bara ger lön för mödan”. Medarbetare av idag vill känna motivation och engagemang för det man gör: hela dagarna, hela veckan, hela året och den trenden ser ut att bara växa sig starkare.

Vad som motiverar en medarbetare är dock inte nödvändigtvis detsamma som för en annan medarbetare. Att skapa förutsättningar för motivation – på riktigt – kräver ett individuellt fokus. One size does not fit all.

Spärren är låg idag för att söka sig till andra sammanhang, andra arbetsuppgifter eller andra grupperingar som matchar en bättre. Dessutom provtrycks motivationen oftare i dagens föränderliga arbetsliv – förutsättningarna ändras och motivationen påverkas. Är jag med och påverkar eller är jag ”drabbad? blir nyckelfrågor. 

I ledaruppdraget bör alltså medarbetarnas drivkrafter och motivation stå högt upp på agendan. Så handen upp alla ledare som har täta individuella dialoger om medarbetarens drivkrafter och svackor? Nej, det får liksom inte… plats i agendan? Det blir lite krystat?

Vi tycker att det är viktigt, men vi hittar inte formen och vi tragglar på och hoppas på det bästa – att våra medarbetare är tillräckligt motiverade. ”No news is good news! ”

Jag utmanar härmed den strategin och föreslår en enkel och lustfull lek för att tydliggöra vad som är viktigt för en individs motivation och hur väl behoven tillgodoses just nu. Med hjälp av 10 motivationskort kan du i grupp eller individuellt, snabbt och under lättsamma former, få en överblick över teamets nuläge när det gäller motivation.

Övningen består av två enkla steg (läs nedan eller kolla Youtube)

  1. Be medarbetaren rangordna korten så att den motivationsfaktor som är viktigast för henne i arbetet ligger längst ut till vänster och det som är minst viktigt ligger längst ut till höger. Be medarbetaren berätta varför korten rangordnats på det viset. Ställ fördjupande frågor för att bättre förstå – redan här lär du känna din medarbetare på ett djupare plan!
  1. Be medarbetaren att utifrån nuläget (eller en planerad förändring) bedöma om motivationsfaktorn är tillgodosedd eller inte genom att skjuta upp respektive ner varje kort. Be medarbetaren berätta vad som lyfter henne och vad som saknas och diskutera tillsammans vad som är möjligt att göra för att öka motivationen. Tänk på att rangordningen är viktig här!

Med stöd av korten så kommer ni snabbt till pudelns kärna och kan inleda ett fokuserat samtal om vad som faktisk skulle göra skillnad i vardagen. Eller så får ni en bekräftelse på att de viktigaste motivatorerna är på plats och att ni ska fortsätta på inslagen väg.

Jag har gjort denna övning många gånger – med medarbetare, kollegor, min man förstås och med vänner. Det är både ett effektfullt ledarverktyg och ett spännande coaching-/karriärverktyg för HR. Jag har också gjort övningen helt på egen hand – för att reflektera över min egen motivation efter exempelvis ett jobbyte eller inför en stundande förändring. ”Om jag tackar ja till det projektet, vad händer med mina drivkrafter då?”

Det är busenkelt och kul, och övningen som sådan är förstås i sig stärkande för motivationen! Vem blir inte motiverad av att någon på allvar är intresserad av att just jag ska vara motiverad?

Testa! Om så bara på dig själv som ett första steg! Och berätta gärna vad du tyckte! 

 

Anna Kempe, Head of Content & Seminars

Kommentera

TILL TOPPEN AV SIDAN