Hur jämställd är din orkester?

Sarah Hillborgh, Project Manager 2017-04-26

När jag var liten drömde jag ofta om att bli dirigent. Mina kulturella föräldrar släpade med mig på konserter och under min uppväxt spelade jag kontrabas i orkester och lite piano vid sidan om. I Malmö symfoniorkester i slutet av åttiotalet fanns det endast en kvinnlig kontrabasist. Under hela min uppväxt såg jag aldrig en enda kvinnlig dirigent.

Nyligen besökte jag Konserthuset i Stockholm för en konsert med en mellanstor symfoniorkester. Det gladde det mig att halva kontrabasstämman bestod av kvinnor; två av fyra hornister samt en av två fagottister. 

När någon söker jobb i en orkester så får hen provspela och det sker, vad jag har förstått, oftast bakom en stor skärm. Detta för att det ska bli en så rättvis bedömning som möjligt av den sökandes förmåga. Det kan väl vara en rimlig förklaring till den hyfsat jämna könsfördelningen?

Glad i hågen går jag hem och mår sju helvetes bra; lite kulturtantsmysig och stärkt av en musikalisk upplevelse utöver det vanliga. Men på tunnelbanan hem kommer jag att tänka på att både solisten och dirigenten var män, dock högst begåvade och kapabla för sin uppgift. Jag googlar på hur statistiken för könsfördelning inom orkestrar ser ut och finner att det, beklagligt nog, internationellt fortfarande är väldigt mansdominerat. Det som också dyker upp i google-flödet är kvinnors svårighet att ta sig upp på dirigentpulpeten. 

Hur kan orkestrar hänga ihop med det gängse arbetslivet då? Jo, vi kan ta med oss en del lärdomar från mitt konserthusbesök: 

  1. Försök sätta upp en skärm när du rekryterar. Kan du i urvalsprocessen dölja vilket kön eller vilken etnicitet en kandidat har? Finns det ett verktyg som kan hjälpa dig med det?
  2. Titta på hur könsfördelningen på ledande befattningar ser ut i er verksamhet. Hur lirar er jämställdhetsplan med verkligheten? 
  3. Ta inte för givet att er organisation är jämställd bara för att det ser så ut vid första anblicken. Gör lönekartläggningar och analysera siffrorna bakom. 

Och sist, men inte minst; Har du varit på en konsert, live, med en symfoniorkester? Ta dig den tiden, utmana dig att lyssna riktigt noga på det som händer. Både i musiken, i din organisation och i dig själv. 

 

Relaterat

Sarah Hillborgh, Project Manager

Kommentera

TILL TOPPEN AV SIDAN