Har du pli på ditt mind?

Nilo Razzi Mir, Project Manager Learning & Events 2019-04-09

Inom Wise Group pratar vi mycket om något som ligger mig varmt om hjärtat: Growth mindset. Kortfattad kan man förklara Gowth mindset som insikten att egenskaper och förmågor är ”träningsbara” och går att utveckla med dedikation och en öppensinnad inställning.

Jag kommer inte fokusera på Growth mindset i detta blogginlägg utan istället koncentrera på mind-delen i mindset. Min upplevelse är att översättningen av mind inte riktigt motsvarar alla aspekter som inkorporeras i den engelska termen, men kan någorlunda beskrivas som en kombination av sinne, anda, inställning och mentalitet. För enkelhetens skull kommer jag hålla mig till termen mind under denna korta passage, som är tilltänkt vara en vänlig påminnelse som i bästa fall kanske ingjuter en alternativ (positiv) perception.

Vi börjar med en enkel fråga som jag önskar att du ställer dig själv – och sedan ärligt svarar på:

Är ditt mind reaktiv eller navigerat? Med andra ord; upplever du att ditt sinne, inställning, humör och i slutändan din personlighet är en produkt av okontrollerade eller dirigerade reaktioner? Min uppfattning är att många inte reflekterar kring denna fråga och kring faktumet att ens mind går att styra och redigera med några enkla övningar, eftertänksamhet och några ändrade vanor – vilka jag kommer återkomma till lite senare.

Mycket av en individs uppfattningar, föreställningar, reaktioner och tankemönster är en kombination av programmeringar av tidigare (livs)händelser och rådande normer och diskurser. Dessa tankemönster och ”sätt att vara” påverkar inte bara en persons inställning i en given situation utan även hens fysiska kropp och upplevelser kring livet. Här innefattas självklart uppfattningar om individens arbetsplats, ens prestationer och inställning i det professionella likaså som det privata. Självfallet finns det många externa förhållanden som kan vara dysfunktionella och som är bortom individens påverkan. Däremot anser jag att många situationer i våra liv uppstår baserat på det mindset vi tillåter dominera oss.

Att ditt mind påverkar dina känslor och uppfattningar är relativt lättsmält. Däremot har många svårt att se kopplingen mellan ”mind” och det fysiska. Det finns idag omfattande rapporter på hur stress är en stor orsak till många kroppsliga sjukdomar som exempelvis cancer. Ett mindre tungt exempel är den fysiska reaktionen när du är hungrig och tänker på mat. Saliv bildas i munnen och kroppen gör sig redo att äta. Egentligen har ingenting externt hänt förutom att du har tänkt på hunger och mat. Din kropp uppfattade signalerna och började agera därefter. Ett ytterligare demonstrativt exempel är vad man benämner mind-muscle-connection. Forskning har visat att du många gånger får förbättrat resultat av din styrketräning genom att medvetet fokusera på den muskelgrupp du vill aktivera (istället för rörelsen du gör). Detta kallas Attentional focus strategies och studier likt ovan nämnda visar alltså kopplingen mellan mind och kropp.

Så, om du kan etablera att ditt mind kan påverka dina upplevelser, dina handlingar och din fysiska kropp – vad kan du göra för att optimera ditt mind (och därmed ditt liv)?

Det finns oändligt många tips och metoder för att börja navigerar sitt mind istället för att passivt reagera på livets händelser och omständigheter. Här följer några av mina enkla favorit-förslag:

  • Medvetenhet. Allt börjar med medvetenhet. Första steget är att ta på dig kaptenshatten och inse att du äger beslutet om vilket mind du vill ska dominera under din livsfärd.
  • Börja dagen rätt. Påbörja varje dag med tre egenskaper du vill ska dominera ditt tänk och agerande under den dagen. Det kan exempelvis vara: idag ska jag vara engagerad, lättsam och givmild.  
  • Nyansera. Skapa alternativa tolkningar. Händer något som ger dig ett stresspåslag? Ge dig själv ett flertal alternativa positiva tolkningar av situationen – och välj den som känns bäst. Ibland kan det vara något så enkelt som: ”jäklar vad jag kommer vara erfaren efter den här utmaningen”.
  • Reflektera. Ta dig en funderare på kvällskvisten kring varför du reagerade och agerade som du gjorde under dagen. Gå lite på djupet och gräv. Hur skulle ditt ideala jag reagerat och agerat? Låt dig inspireras av ditt ideala jag till nästa gång du hamnar i liknande situationer.
  • Repetera. Gör ovanstående punkter varje dag, tills det blir en vana. Och se vilka positiva skiftningar som uppstår när du förkovrat dig ett navigerat mind.

 

Relaterat

  • Vill du läsa mer om Grit och Growth Mindset? Läs blogginlägget Grit och Growth Mindset för kontinuerlig utveckling skrivet av Paulin Larsen Berglöf.
  • Den digitala tjänsten Strategisk HR ger dig tillgång till inspiration, goda exempel och praktiskt stöd för att lyfta HR-arbetet till nästa nivå. Tjänsten är nyligen uppdaterad med ett avsnit om just Grit och Growth Mindset.
  • Läs gärna Anne-Sofies artikel om Positiv psykologi och hur du kan träna på att vända dina tankar.

Nilo Razzi Mir, Project Manager Learning & Events

Kommentera

TILL TOPPEN AV SIDAN