Din hållning påverkar hur du mår

Sofia Wetterborg, Project Manager Seminars 2017-02-24

Vi utstrålar så mycket mer än vad man kan tro genom vårt kroppsspråk. Dessutom kan vi lura både oss själva, vår hjärna och andra med hur vi agerar utåt. Kort sagt så spelar vår kroppshållning stor roll för hur vi mår och hur vi känner oss.

Ett  av de mest sedda TED Talks är Amy Cuddys – Your bodylanguage shapes who you are (Amerikansk socialpsykolog vid Harvard Business School). För er som inte redan sett Amys TED Talk (gör det!) så beskriver hon hur olika gester eller kroppshållningar kan framkalla olika känslor hos oss. Intar vi vad Amy kallar för high power pose (kraftfull pose – vi sträcker på kroppen, har öppen hållning, ”visar medaljen”, axlarna är på plats och blicken är framåt) ökar det automatiskt testosteronet och vår känsla av att ha mer makt och styrka. Motsatsen, low power pose (vi kryper ihop, har böjd rygg och nacke, blicken är nedåt och axlarna är uppdragna) ger motsatt effekt, högre påslag av kortisol och mindre testosteron. Det Amy menar är att vi kan lura oss själva tills vi känner oss mer kraftfulla genom att inta en high power pose. En så enkel sak som att tvinga oss själva att le då vi i själva verket inte känner oss glada kommer att lura hjärnan att tro att vi är glada och generera samma känsla till kroppen. Det samma gäller alltså hela kroppen och vår hållning!

Att tänka mer på vår hållning och vår kroppspose kan vara användbart på så många sätt, inte minst, tänk hur du kan peppa dig själv i sådana situationer du inte känner dig helt bekväm i – till exempel ett viktigt möte, föredrag eller intervju. Att inta rätt hållning, som motiverar dig och får dig att känna dig som ditt bästa jag är viktigt! För där du har ditt bästa jag, är jag helt säker på att du kan få fler och bättre saker att hända!

Fyra fördelar med att tänka på kroppshållningen:

  • Minska oro och stress: Våra hjärnor reagerar på samma sätt nu i dagens supersnabba, händelserika vardag som de reagerade på stenåldern. Skillnaden i hur vi lever och framförallt arbetar idag är jättestor. Många av oss spenderar de flesta timmarna sittande med gamnacke framför datorskärmar eller hukade över våra smartphones. Den hukande kroppshållningen signalerar till hjärnan att skicka ut kortisol i kroppen, en hormon som är starkt kopplad till oro och stress. Bara detta är en stor anledning att sträcka på sig och lyfta blicken med jämna mellanrum.
  • Lättare att fatta beslut: Din kroppshållning påverkar inte bara ditt välmående utan också beslutsfattandet! High power pose ökar testosteron och minskar stresshormonet kortisol, ger mer beslutsbenägenhet och ökad riskbenägenhet. Low power pose ger det motsatta.
  • Ökad självkänsla: Dina gester påverkar hormonprofilen som i sin tur påverkar ditt känslomässiga tillstånd som i sin tur påverkar kognitionen. Ställer du kroppen i en styrkegivande pose så kommer det att ge effekt i flera steg i din kropp och för din självkänsla.
  • Gladare: En bra kroppshållning gör att du ser säkrare ut, att du känner dig säkrare och starkare, men framför allt kan det göra dig gladare och kanske till och med lite mindre stressad!

   

TED talk – TED är en organisation som vill lyfta fram idéer som är värda att sprida genom korta inspelade föredrag av framträdande personer inom olika ämnesområden. TED står för Technology, Entertainment och Design.

 

Sofia Wetterborg, Project Manager Seminars

Kommentera

TILL TOPPEN AV SIDAN