Digital HR – 5 trender att ha koll på inför 2020

Digitalisering har länge varit en stor fråga inom HR. Hur kan digitala verktyg på bästa sätt implementeras i, samt effektivisera, det dagliga arbetet? Här listar vi 5 trender inom digital HR att ha koll på inför 2020.

Digital HR

1. Designfokus

Designupplevelser i arbetsplatsens digitala miljöer som är sämre än de som används privat kommer inte accepteras. Testa själv hur det är ställt idag genom att fråga vilka appar eller webbsidor dina kollegor tycker är bäst just nu. Hur ofta får du svaret att det är någon de använder på jobbet? Aldrig! En viktig faktor framåt i slaget om medarbetarna är alltså designupplevelsen.

2. Personalisering

Medarbetarna förväntar sig att företaget ser dem som en individ med unika behov och att de får unika skräddarsydda digitala upplevelser med det som utgångspunkt.

3. Digital HR on the go

Gig-ekonomin och flexibla arbetsplatser kommer ställa ännu större krav på att alla medarbetare ska kunna nå sina digitala arbetsverktyg från vilken enhet som helst. Både privata och de man fått av arbetsgivaren. Kort sagt, att behöva dra runt på ”släpbara” företagsdatorer med ryggskott som resultat kommer snart inte att vara accepterat av någon.

4. Reboarding

I HR-världen var pre– och onboarding populära ämnen under 2019. Begreppet reboarding står på tur inför år 2020. Hur kan vi se till att ständigt hålla alla medarbetare i en organisation uppdaterade kring viktiga gemensamma områden? Det handlar alltså om ett större perspektiv än bara för att ta hand om personer som kommer tillbaka från en längre frånvaro. Hur kan vi få dem att nå samma höga engagemang som när de var nyanställda? Detta ses sammanfattningsvis som processerna och digitala verktygen som behövs när första ”nya jobbet förälskelsen” lagt sig. Det som får gnistan att tända på nytt!

5. Förändrat köpbeteende för digital HR

Vi kommer gradvis att börja handla B2B som vi handlar privat. Som ett resultat av det kommer inköpare av digitala HR-produkter kommer ställa krav på att enkelt kunna hitta, köpa och själva installera de produkter som är relevanta just nu. Alla som någon gång varit HR-chef vet hur tröttsamt det är att få flera samtal om dagen från säljare som vill övertyga om att just deras produkt är bäst – ofta helt utan relevans för var jag som HR-chef har mina behov just nu.

Niclas Giertz

Niclas Giertz

Service Designer / Wise Group

Prova Library gratis i 7 dagar

Library är vårt operativa och strategiska HR-stöd för arbetsgivare. Här finns allt du behöver för att jobba smartare och ta ditt ansvar som arbetsgivare. Lite som att ha tillgång till kunskapen hos en hel HR-avdelning digitalt, dygnet runt!

Du vet väl att du kan prova gratis i 7 dagar? Det är helt kostnadsfritt och du förbinder dig inte till något.